Prije dvije godine inicirana je izmjena za Zakon o PDV-u BiH kojom se predlagalo uvođenje da se plaćanje PDV-a vrši po naplaćenim umjesto izdanim računima, za privrednike koji ostvaruju godišnji promet proizvoda i usluga do 1 milion KM.
Iz Instituta za razvoj mladih Kult, pojašnjeno je, da je namjera bila podržati malu privredu, koja najviše i zapošljava. Prijedlog je dat u skladu sa praksom susjednih zemalja Hrvatske i Srbije koje su uvele ovakvo plaćanje PDV-a, ali i 22 zemlje članice EU koje također imaju ovaj model.
Problem likvidnosti i moguće rješenje
“Privrednici u BiH su obavezni za prodate proizvode i usluge kupcima, državi platiti porez na dodanu vrijednost (PDV) do desetog u mjesecu. Problem je što novac od kupaca ne dobiju uvijek odmah čim izdaju račun. Vrlo često kupci po nekoliko mjeseci ili čak godina kasne sa plaćanjem računa, dok privrednik državi mora izvršiti plaćanje PDV-a do 10. u mjesecu za sve račune izdate u prethodnom mjesecu. Smatra se da je time ozbiljno narušena likvidnost preduzeća. Od novca koji još uvijek nije u njihovim rukama, odnosno nepostojećeg novca, moraju platiti PDV državi. To ugrožava njihovo poslovanje, razvoj, rast i u konačnici opstanak. Često podižu kredite da bi platili PDV državi. Mogu i kasniti, ali u tom slučaju plaćaju zatezne kamate po dnevnoj stopi od 0,04%. Te stope su im manje isplative nego one koje plaćaju banci kada od nje uzmu kredit za PDV.
Smanjenje zatezne kamatne stope bi smanjilo troškove kašnjenja u plaćanju PDV-om. To bi opet olakšalo da se obaveza kada je u pitanju plaćanje PDV-a u konačnici izvrši, a da privrednik bude manje opterećen. Ovo navodimo imajući u vidu sve druge visoke i brojne poreze, naknade, namete koji se moraju ispuniti prema državi”, navodi se iz Instituta.
Inicijativa vezana za Zakon o PDV-u je kao takva odbijena od strane Uprave za indirektno oporezivanje i Upravnog odbora Uprave za indirektno oporezivanje.
Privrednici su kao kompromisno rješenje predložili da se rok za plaćanje PDV-a pomjeri sa 10. na posljednji dan u mjesecu. Također, predložili su i da se smanji dnevna zatezna kamatna stopa sa 0,04% na 0,02%.
Pomjeranjem roka plaćanja privrednicima bi se omogućila bolju likvidnost, jer bi dobili dodatnih 20 dana da naplate račune od kupaca.
Kako je to regulisano u evropskim zemljama?
“U europskim zemljama je rok za plaćanje PDV-a duži. I to: do 12. dana u mjesecu za prethodni mjesec u Švedskoj i Finskoj, do 14. u Bugarskoj, do 15. u Austriji, Crnoj Gori, Luksemburgu i Srbiji, do 16. u Italiji, do 20. u Belgiji, Estoniji, Hrvatskoj, Latviji i Španiji, do 24. u Francuskoj, do 25. u Češkoj, Litvaniji, Poljskoj, Rumuniji i Slovačkoj, do 28. dana u Danskoj, te do zadnjeg dana u mjesecu u Grčkoj i Sloveniji. Poreski period za koji se PDV obračunava i plaća u nekim je zemljama i duži od mjesec dana, pa je tako privrednicima dodatno olakšano jer je i time i rok za plaćanje PDV-a duži.
Na primjer, do 10. dana u mjesecu za prethodni kvartal u Njemačkoj, do 20. dana u mjesecu po isteku kvartalnog perioda u Mađarskoj, do 23. u Irskoj za prethodna dva mjeseca, do zadnjeg dana u mjesecu po isteku kvartalnog perioda u Ujedinjenom Kraljevstvu i Holandiji, do 40. dana po isteku kvartalnog perioda na Kipru, i do 45. dana po isteku kvartalnog perioda na Malti itd”.
PREDNOSTI I MANESistem obračuna PDV-a po naplati računa, na osnovu iskustva država EU, prema analitičarima, ima svoje prednosti i mane. Obračun PDV-a po naplaćenim računima pomaže malim poduzetnicima koji imaju poteškoće sa likvidnošću, sa neredovitim, odgođenim ili neizvršenim plaćanjima. Obračun PDV-a po naplati pogoduje poduzetnicima koji kupcima odobravaju duži rok za plaćanje. Također, pogoduje i onima kod kojih se znatno razlikuje rok za plaćanje računa dobavljačima od roka naplate računa od kupaca. S druge strane, sistem PDV-a međutim, nije toliko koristan poduzetnicima čije se isporuke plaćaju odmah po prodaji. Ne pogoduje onima koji imaju više ulaznog od izlaznog PDV-a, i onima koji imaju kontinuiran tijek isporuka. Složenije je i računovodstvo, te poduzetnici pravo na odbitak ulaznog PDV-a imaju samo za one račune koje su platitli u tom obračunskom razdoblju. Za račune koje nisu platiti ne mogu izvršiti odbitak ulaznog PDV-a. |
“S obzirom da ovakva inicijativa nije zvanično odbijena od strane Upravnog odbora UIO, nadamo se da će prijedlozi privrednika biti uvaženi u novim najavljenim izmjenama Zakona o PDV-u koje su u pripremi”.
UIO se nije upuštala u izmjene stopa PDV-a i rokova
Ratko Kovačević, portparol Uprave za indirektno oporezivanje BiH potvrdio je za portal Akta.ba da je Prednacrt Zakona o PDV dostavljen ekspertima iz UO UIO i predstavnicima entitetskih ministarstava finansija na upoznavanje sa ponuđenim odredbama.
“Što se tiče prijedloga Zakona o PDV-u koji je uradila UIO sa ekspertima EU, posebno naglašavamo da su u isti ugrađene sve neophodne promjene kako bi novi Zakon o PDV-u BiH bio u potpunosti usklađen sa legislativom EU”, kazao je on.
Ipak, dodaje, Uprava se nije upuštala u izmjene kada je u pitanju stopa PDV-a, rok za plaćanje PDV-a, kao ni mogućnosti da se PDV plati samo na naplaćene fakture. Također, nije ni razmatrano da se pravo na odbitak ulaznog PDV-a može ostvariti samo na one fakture koje su plaćene dobavljačima. Na ta i druga slična pitanja, odgovore moraju dati vladajuće strukture u BiH, prije svega Upravni odbor UIO, Savjet ministara BiH i Parlament BiH.
Kovačević napominje da onog trenutka kada krene ciklus usvajanja za novi Zakon o PDV-u u Bosni i Hercegovini, jedna od obaveza i je i javna rasprava o novom prijedlogu ovog Zakona. Na web stranici Javnih konsultacija biće objavljen i ovaj prijedlog Zakona. Tada će, ističe, svi zainteresovani moći iznijeti svoje stavove i prijedloge. U svakom slučaju UIO će kao nadležna institucija morat provoditi ono zakonsko rješenje koje bude usvojeno u Parlamentu BiH i objavljeno u Službenom glasniku BiH.
Troškovi kada bi uveo novi sistem PDV-a
“Mi smo u UIO mišljenja da je upravo ovakav sistem PDV-a u vidu jedinstvene stope koja nije visoka najbolji model za Bosnu i Hercegovinu. Kao prvo poreski obveznici već gotovo 13 godina koriste ovakav sistem PDV-a. Izmjena stopa PDV-a, značila bi i novo opterećenje za poreske obveznike. Oni bi morali mijenjati i softverska rješenja koja prate njihov rad. Isto tako, nikad niko u BiH nije uradio dovoljno dobru i kvalitetnu analizu koja bi pokazala kako i za koliko će uvođenje niže stope biti od koristi građanima Bosne i Hercegovine!? Prethodno pomenuto govori upravo suprotno. I na kraju poreskom politikom, posebno kad su u pitanju indirektni porezi, ne rješavaju se socijalna pitanja u državi”, ističe.
Napominje da je zadatak UIO da prikupi sve prihode od PDV-a. Jednom prikupljeni prihodi mogu biti usmjereni više prema socijalno ugroženijim kategorijama stanovništva.Kada bi se uveo novi sistem PDV-a to značilo bi finansijske izdatke za promjenu informatičkog sistema unutar UIO, ali i za poreske obveznike. Još je važno svakako naglasiti da je na tržištu BiH na snazi slobodno formiranje cijena. Država nema mehanizam da bilo koga prisili da za smanjenje poreskog opterećenja smanji i finalnu cijenu tog proizvoda. Isto tako, činjenica je da u sistemu PDV-a sa više stopa PDV-a postoji i veća mogućnost izbjegavanja plaćanja stvarnih obaveza, proces kontrole će biti složeniji. Međutim, UIO će kao institucija nadležna za provođenje Zakona o PDV-u primjenjivati i provoditi onakvo zakonsko rješenje kakvo bude usvojeno i objavljeno u Službenom glasniku BiH.
Trenutni način primjene PDV-a
Inače, Zakon o PDV-u u Bosni Hercegovini se primjenjuje od početka 2006. godine. U vrijeme kada je ovaj Zakon pripreman, a rađen je u saradnji s ekspertima iz oblasti poreza iz zemalja članica Evropske unije, procijenjeno je da je za BiH najbolja jedinstvena stopa PDV-a i to jedna niža stopa PDV-a. Zato je na osnovu njihovih analiza i utvrđeno da to bude jedinstvena stopa PDV-a od 17 posto.
“Dakle, BiH trenutno ima sistem PDV-a za koji se kao najefikasniji zalažu međunarodne finansijske institucije. Ukoliko bi se ipak odlučilo da BiH krene u suprotnom pravcu, a to znači uvođenje niže stope na neke osnovne životne namirnice, to će značiti sigurno povećanje standardne stope koja više neće biti 17 odsto već će sigurno biti veća. Ukoliko izvršite usporedbu koliko se u okviru jedne potrošačke korpe u toku mjeseca potroši novca na tu manju grupu proizvoda, a koliko na sve ostalo, doći ćete do zaključka da će uvođenje niže stope PDV-a na osnovne namirnice i povećanje standardne stope PDV-a na sve ostale artikle, dodatno povećati cijene tih ostalih artikala, koji u puno većem procentu sudjeluju potrošačkoj korpi jedne porodice. To bi značilo i dodatno finansijsko opterećenje po građane“, smatra Kovačević.
Pojedine od novina Prednacrta Zakona o PDV-u u BiH
• Način oporezivanja vrijednosnih kupona (jednonamjenskih i višenamjenskih) koji predstavljaju novinu u načinu oporezivanja koja je nastala kao posljedica specifičnih novih oblika i modaliteta u vršenju prometa.
• Oporezivanje nedovršenih građevinskih objekata, odnosno uslovi za oslobađanje, kod prometa građevinskih objekata.
• Posebna šema u građevinarstvu se ukida, a uvodi se prenos obaveze u skladu sa propisima EU za izvršen promet.
• Kod uvoza i prometa prema preprodavcu električne energije i prirodnog gasa koji se isporučuju putem prenosnog i distributivnog sistema.
• Usluga koje su u Bosni i Hercegovini pružene od strane poreskog obveznika koji u Bosni i Hercegovini nema sjedište ni poslovnu jedinicu i koji nije odredio poreskog zastupnika, a koje podliježu oporezivanju u Bosni i Hercegovini.
• Investicionog zlata u skladu sa posebnim postupcima oporezivanja.
• Imovine dužnika poreskog obveznika izvršen prema presudi u okviru obvezne prodaje i imovine poreskog obveznika u postupku stečaja.
• Prometi izvršeni po osnovu međunarodnih ugovora i donacija vrše se uz oslobađanje, umjesto ranijeg principa povrata plaćenog poreza.
• Povećanje praga za obaveznu registraciju sa 50.000 KM na 75.000 KM.
• Proširenje broja polja PDV prijave.
• U dijelu prekršajnih odredbi izvršena je izmjena odredbe o odmjeravanju kazne u visini koja predstavlja 50% obaveze za izlazni odnosno ulazni PDV, a što se je u vezi i sa određivanjem visine prekršaja i za odgovorno lice, kao i precizno definisanje instituta zastare za prekršaje.
Izvor: Akta.ba
Još zanimljivih članaka iz oblasti knjigovodstva, računovodstva i poreznog savjetovanja pronađite na našem blogu.